Možno ste už počuli o impulzívnom nakupovaní. Myslím, že každý z nás mu podľahol. V dnešnej konzumnej spoločnosti je totiž ťažké ubrániť sa, ale nie je to nemožné.
Len pre úplnosť, impulzívneho nakupovania sa dopúšťame vtedy, keď nakupujeme veci, ktoré reálne nepotrebujeme, ktoré sa dokonca často krát nehodia k nášmu životnému štýlu. Dokonca v prípade, že sa nás niekto opýta na dôvod prečo sme danú vec kúpili máme odpovede tipu: „Bolo to v akcii, musel/a som to kúpiť.“; „Páčilo sa mi to na vešiaku.“; „Videla som to v reklame a chcela so to vyskúšať.“ a pod.
Prečo sa rozhodnúť pre neimpulzívne nakupovanie? Dôležité informácie, ktoré zmenili aj môj pohľad veľké nákupné reťazce, sa dozviete v tomto krátkom 12-minútovom videu:
Podobne ako Natália Pažická z videa aj ja som takémuto prístupu povedala STOP! Uvedomila som si totižto, že mám okolo seba veci, ktoré mi nerobia radosť, ktoré sú zbytočné. Navyše mi ich bolo ľúto vyhodiť či darovať, veď predsa stáli nejaké peniaze. A tak som sa ocitla v kruhu, kedy som míňala za veci, ktoré mi v živote neprinášali žiaden úžitok. Chcelo to zmenu. Dnes nakupujem oveľa uvedomelejšie a obklopujem sa vecami, ktoré sa mi páčia a sú v mojom živote užitočné. AKO NA TO?
Nechoďte do obchodu, kým skutočne niečo nepotrebujete
Základná rada znie: “Vyhnite sa obchodom a to oblúkom!” Prevetrajte najprv bazáre a second handy vo Vašom okolí. Mnohé nájdete aj na internete.
Ak už však ste v obchode a niečo vás zaujme, zodpovedajte si tieto otázky pred tým, ako danú vec vôbec vložíte do košíka.
1. Potrebujem túto vec?
Pri tejto otázke ide o to, aby sme si uvedomili, či nemáme doma už nejakú podobnú vec. Nebude nám táto nová vec doma len zavadzať? Pri akých príležitostiach využijeme daný produkt?
2. Urobí mi táto vec skutočnú radosť?
Je dôležité aby sme si uvedomili, ako dlho bude trvať radosť z kúpenej veci. Bude sa mi daná vec páčiť aj doma? Budem ju mať rada? Hodí sa k môjmu štýlu/ do mojej domácnosti?
3. Dala by som za túto vec aj dvojnásobok jej aktuálnej ceny?
V tejto otázke si uvedomíme skutočnú hodnotu veci, o ktorú máme záujem. Boli by sme ochotní za ňu zaplatiť aj viac, alebo ju chceme len pre to, že je v akcii?
Poznáte firmu, organizáciu alebo šikovného človeka, ktorý žije hodnotami trvalej udržateľnosti?
Pošlite nám TIP.
Výhody neimpulzívneho nakupovania:
- Ušetríte veľa peňazí, ktoré budete môcť použiť na veci, či zážitky, ktoré sú pre vás skutočne dôležité.
- Začnete sa obklopovať vecami, ktoré vám budú slúžiť a z ktorých budete mať radosť. Vaše prostredie bude príjemnejšie a krajšie.
Nakupovať neimpulzívne znamená, uvedomovať si, čo kupujem. Je ľahké podľahnúť tlaku reklamy, sama to veľmi dobre poznám. Najhorším pokušením sú visačky, na ktorých svieti obrovská zľava. Ale dá sa tomu odolať. Je to postupný proces, ale tá sebadôvera v rozhodovaní nastane.
Staňme sa tými, ktorí rozhodujú o tom, čo si kúpia. Nech nám reklamy nediktujú čo potrebujeme. Len my sami predsa vieme čo skutočne potrebujeme.